Om min kandidatur till SD Stockholms stad

Som aviserades när valberedningens förslag kom ut kandiderar jag till SD Stockholms stad som styrelseledamot.

Tidigare var jag invald i SD Lunds styrelse och Lunds kommunfullmäktige. Det var uppdrag som på många sätt skolade mig politiskt men som jag avsade mig på grund av avståndet till Stockholm. Förhållandena är däremot annorlunda i SD Stockholms stad där distriktet är på samma plats som mitt riksdagsarbete.

Sedan riksdagsinträdet har jag spenderat den absoluta merparten av min tid i Stockholm.

Mitt riksdagsarbete, valrörelsearbete i Stockholm och engagemang för staden har gjort att min förankring blivit allt större. När jag fick frågan om att ställa upp för SD Stockholms stad för att bidra till distriktets utveckling såg jag det som en naturlig fortsättning på min tid här. I sådana situationer övervägs självklart om det finns tid för att göra ett bra jobb. Den funderingen avfärdade jag dock relativt snabbt.

Vi har många i riksdagsgruppen som har tunga lokala uppdrag redan idag. Exempelvis Jimmie Åkesson som fortfarande i Sölvesborgs kommunfullmäktige och i kommunföreningen som styrelseledamot. Även Richard Jomshof, Marcus Wiechel, Pavel Gamov, Robert Stenkvist och Carina Herrstedt är exempel på riksdagsledamöter med tunga lokala uppdrag, exempelvis distriktsordförande och KF-ledamöter.

Jag har känt och känner fortfarande mycket positiv respons från Stockholm stads medlemmar. Det blev medlemsrekord under mitt föredrag om invandringspolitiken för en månad sedan och med mina erfarenheter från tidigare och nuvarande politiska uppdrag kan jag bidra med mycket till SD Stockholms stad, både politiskt och organisatoriskt.

Den styrelse valberedningen föreslår är en styrelse som har bred kompetens, är idérik och kan verkställa beslut. Det är en blandning av ungdomar och politiskt erfarna som kommer jobba med en lugn ordförande med akademisk bakgrund. Under Mias ordförandeskap har aktiviteten aldrig varit högre, medlemsmöten aldrig varit mer besökta och med den föreslagna styrelsen kommer detta att utvecklas.

Det ser jag fram emot och jag hoppas på ert stöd den 1 mars!

Vänliga hälsningar, Kent Ekeroth